Kortom, hét motorgebied om je eigen grenzen te verkennen/verleggen.
Na gedane motorarbeid kan men nog genieten van de plaatselijke "Haute Cuisine" samen met de voortreffelijke wijnen uit deze streek, o.a.: de Riesling, Sylvaner, Gewurztraminer, Pinot Noir/Blanc, Tokay Pinot Gris en Muscat d'Alsace.
Op uitnodiging van Rob mocht ik voor het eerst mee, een lang weekendje toeren in de Vogezen in het jaar 2000.
Dit betekende op donderdags vertrekken en in de vroege uurtjes kwamen Martin en Rob me wekken met hun "open dempers". Om, vervolgens via Beuningen (Ton en Cor) en in het Limburgse stadje Thorn, John op te halen. De uiteindelijke bestemming lag in het plaatsje Münster met een fijn hotelletje. De beruchte kaas hier is erg smakelijk maar het is beslist af te raden om deze mee te nemen in je kofferset, die lucht krijg je er nooit meer uit.
Op 19 km afstand van Colmar aan de D 417, 18 kilometers van de Schlucht Pass, is Münster de ideale startplaats om de Elzas te verkennen.
De weergoden waren ons niet gunstig gezind in het jaar 2000. En op de terugweg was het een plensbui vanaf de Vogezen t/m de bekeuring van Martin in Holland.
Op deze tocht heb ik heel wat bij- en afgeleerd voor wat betreft het eten, motorrijden, slapen en drinken. Op deze prachtige wegen is het een lust om te rijden, het is een heel andere ervaring om je banden eens "rond" te slijten in plaats van z'n mooi vlak profiel op je achterband.
Eenmaal heeft ABS me gered, toen ik (te) hard een bocht inging en toch maar besloot dat korte zandpad in te duiken.
In ieder geval
een leerzaam en een gezellig weekend dat ook in 2001 weer z'n vervolg
had.
Martin had wederom een nieuw ontworpen T-shirt voor de groep. Bedankt Martin.
Nog wat wetenswaardigheden: .
Misschien ben je al eens in de Vogezen geweest. En wellicht heb je al enige ervaring in Luxemburg, een paar bultjes in Oostenrijk of andere wat lacherig aandoende trajectjes. En misschien heb je met andere motorgorilla's meningen en ervaringen uitgewisseld. Dan heb je beslist een belangrijk ding ontdekt en dat is dat je pas echt motorrijder bent als je de ultieme VOGEZEN test hebt gedaan. Maar jij laat je natuurlijk niet zomaar testen. Je bent geen Miep die van het openbaar vervoer gebruik maakt of in je koekblik rond kart. En een bijkomend probleem is dat motorrijden in de VOGEZEN niet zo gemakkelijk is voor te stellen, het is in Nederland of Oostenrijk (niet onaardig land overigens, beste Wolfgang) nergens te beleven en een keertje de Veluwe of het Zillertal op en neer raggen, of 280 op de snelweg (dag Martin) zijn daarbij vergeleken peanuts. Gelukkig zijn de VOGEZEN voor ons speciaal ontworpen, volledig afgestemd op onze wensen met alle smaak en passie voor het motorrijden. Het is individueel design uit Frankrijk en geeft de zekerheid van MOTORRIJDEN wat werkelijk aan al onze hooggespannen verwachtingen beantwoordt en waar we 100% tevreden over zullen zijn en blijven.
We staan dus nu aan het begin van een opwindend proces. Dat kan heel plezierig zijn, maar gaat ook met onzekerheid gepaard vooral als het de eerste keer is dat je met je fietsje naar de VOGEZEN mag. De biggetjes die voor de eerste keer mee mogen (hartelijk welkom Wolfgang en Stefan) zullen merken dat er grote verschillen bestaan in de manier waarop de ervaren coureur zich ten opzichte van de nieuweling gedraagt. tegen deze nieuwelingen zeg ik, stel je vragen, vertel je wensen en ideeën en de oude rotten zullen, als ze uitgelachen zijn, alle tijd voor je nemen. Je zult dan merken dat bij vooral de rijders vanaf de derde VOGEZEN generatie met hun rijke traditie het handelen zich kenmerkt door persoonlijke inzet, betrokkenheid en onverantwoordelijk gedrag.Waardoor het internationale succes van deze onderneming welhaast vanzelf voortvloeit uit ons streven om voor iedere motorrijder de beste, mooiste en meest spectaculaire motorrit in de VOGEZEN te realiseren.
Martin had op uiterst vernuftige wijze een DV-camera gemonteerd op z'n VTR en nam op een dag een gereden traject op. Het is helaas onmogelijk om dit in zijn geheel op het net te plaatsen maar hier dan toch een korte impressie van plm. 3 minuten. Klik; hier (4,9Mb). (Plm. 11 min. download-time op 7.0 kbs!).
We hadden in 2004, naast de harde kern van vorige jaren, nog drie geïnteresseerden, een buurman motorbouwer (da's handig voor onderweg met al die ouwe motoren waarmee we op stap gaan) plus een collega plakselverkoper van Rob. Frans, de bijnanooitbierdrinkerbehalvehalveliters, en Stefan, de hekkesluitervandeVogezen, gaan dit keer niet mee. Hier alvast een plaatje in Burgers Bush met een select gezelschap.
We hadden in 2005, naast de harde kern van vorige jaren, nog twee geïnteresseerden, een wederopstapper (ik hoop dat hij wat (af)geleerd heeft t.o.v. het verleden) en Frans, de bijnanooitbierdrinkerbehalvehalveliters. Stefan, de hekkesluitervandeVogezen, slaat een jaartje over. Alvast een plaatje gemaakt in de Efteling met aanhang.
Nog wat wetenswaardigheden: in 2005 .
Wat is er nieuw dit jaar?
Het familie gebeuren was een helse klus om iets te vinden wat we nog niet hebben gedaan. maar het is toch gelukt. in het kader van permanente educatie is de keus op de Apenheul bij Apeldoorn gevallen en aansluitend naar het Wok restaurant Sapporo in Nijmegen. Onderstaand een samenvatting d.m.v. wat foto's en wat Video materiaal.
Ap had deze keer de DV-camera gemonteerd op z'n Yamaha en nam op een (droge) dag wat op. Het is een DVD vol en hier volgt een korte impressie van plm. 8 minuten in Mpeg formaat. Klik; hier (75Mb). (Een snelle ADSL verbinding is wel noodzakelijk!).
Wat is er dit jaar weer te melden?
Er hebben zich weer schokkende zaken voorgedaan die vooral hun weerslag hebben op de zo zeer gewenste evenwichtige samenstelling van de groep.
Want:
Het vertrek in 2008 was op 4 juni om 07:30 uur vanuit Beuningen, na de koffie!
Wat is er dit jaar weer te melden?
Er hebben zich wederom schokkende zaken voorgedaan die vooral hun weerslag hebben op de zo zeer gewenste evenwichtige samenstelling van de groep.
Want:
De "Die Hards" op onderstaand plaatje hebben de Vogezen onveilig maken van 3 t/m 7 juni
Het vertrek in 2009 was op 3 juni om 08:30 uur vanuit Beuningen, na de koffie!
Bossche Bol eten |
Brasserie Meprise |
Er hebben zich wederom wat zaken voorgedaan die de evenwichtige samenstelling van de groep beinvloeden.
Want:
Helaas moest Wolfgang, vanwege het slechte weer in zijn omgeving, het laten afweten! Jammer, volgend jaar hopelijk meer geluk.
Het vertrek in 2010 was op 2 juni om 07:30 uur vanuit Beuningen, na de koffie!Er hebben wederom wat wijzigingen voorgedaan die de samenstelling van de groep kunnen beinvloeden.
Want:
Helaas, Thomas haakt af vanwege studie, volgend jaar beter.
Het vertrek in 2011 was geplanned op 25 mei om 07:30 uur vanuit Beuningen, na de koffie binnen! Hoezo binnen? Deze keer was het buiten, en dat kwam door ene Murphy en die hadden we niet uitgenodigd! Ton z'n BMW deed het niet, wou niet starten... ANWB erbij.. heel verhaal, vervolgens met z'n allen naar Jensen met Ton op noodstroom voor z'n "kapotte accu". Afgesproken dat hij na zou komen en wij alvast gaan rijden. Hij hoeft toch niet te tanken onderweg. In Duitsland haakt Alwin af ivm huiselijke perikelen. (Murphy nog steeds niet dood!). Verliest Sander een gedeelte van zijn bagage, enfin ook opgelost met enige vertraging. Vervolgens het geijkte liedje, reservetank-lampje en geen tankstelle in de buurt. Dus hevelen, maar dat was niet nodig want een paar vriendelijke Hollandse Oldtimers hielpen ons aan een litertje of wat ouwe benzine. Na die mooie bochten van Saales zag ik geen achtervolging meer, effe gewacht en ja daar zijn ze.. Achteraf bleek er een de motor "geparkeerd" te hebben tegen de vangrail (zachtjes). Enfin, Murphy nog steeds niet dood! Voor Col du Donon een blokkade op de D44! Vervolgens stuurt de GPS je het bos in (Grand Soldat). Dus, stukkie omrijden is noodzakelijk via de D96 en D993. En, eindelijk we bereiken Munster waar Ton (ja, ja) en Wolfgang op ons zitten te wachten. Voor bier is geen tijd meer, Food! Omkleden en eten, afspraak was 20.00u en net gehaald.
Het vertrek in 2015 was geplanned op 27 mei om 08:00 uur vanuit Beuningen! Na een korte koffie-stop op het Vrijthof waar de vlaaien zo lekker smaken rijden we vervolgens naar Belgie. En helaas, ook deze keer reed ene Murphy mee zonder uitnodiging, Alwin was het slachtoffer, hij kon het niet laten om Sander een "kontje" te geven net voor een rotonde! Helaas bleek de schade dermate dat doorrijden niet haalbaar was, krom schakelmateriaal en nog wat plaatwerk. Tevens ook nog een kneuzing van zijn ego. Jammer, na overleg en enige vertraging, gingen er nog maar vijf door.
Uitzicht op het Hotel |
het bier is besteld |
Ze geloven nog in de ooievaar |
Kachelstoken verboden |
Onderweg even wat eten |
Wat opvalt is die strakblauwe lucht |
met hier en daar een wolkje |
Martin was even de weg kwijt en nam de skipiste |
Een blik op de omgeving |
De groep van het jaar 2000 |
Ik sta er nu zelf ook op |
De sleutels weer kwijt??? |
De zaterdagse markt |
Het felbegeerde T-shirt "The Battle of the Twins" |
Een goed plekje |
De groep van het jaar 2001 |
Te snel voor een goede foto |
Nooit meer een regenoveral! |
"Just on time" |
Het is veiliger met twee wielen toch? |
Cor met z'n BMW K75 |
Martin op z'n Honda VTR |
Rob op z'n Aprilia Falcon |
Ton op z'n BMW R1100S |
Ap op z'n BMW R1100RT |
Even kijken naar de Deltavliegers |
Op zacht asfalt een plankje gebruiken! |
Niemand neemt het kaartlezen over van Rob |
Koffiestop in Ribeauvilles |
Even kijken waar we heen moeten |
Nog steeds Ooievaarsnesten met jongen |
Even een terrasje |
Een stevig ontbijt heb je nodig |
Wederom een prachtig T-shirt |
Bij een meertje stoppen |
Een koppelingskabel gesneuveld |
Het is gelukt met die Laverda |
Het rijtje wordt steeds mooier |
Klaarmaken voor de dagtocht |
Haute Cuisine 2004 |
Op de heenweg in 2005 |
Erg behulpzaam die Fransen |
En weer reed er een door! |
Snel ingehaald door Frans |
Het verloren schaap Alwin |
Ring ding ding.. |
900 PK? |
Erg muzikaal die Frans(en) |
En een aan de cola! |
Klaar voor de dagelijkse tocht |
Haute Cuisine 2005 |
Kijkje door de BMW-naaf van Wolfgang |
Hij drukt de snelheid en de gemidd. leeftijd |
Het embleem van 2005 |
Twee generaties |
Net op de grens weer nat |
Niet meer gezien in 2007! |
Rob, zijn we nog op de juiste route? |
Wokken |
Frans rookt een sorbet |
Koffiestop op het Vrijthof |
Gebruikelijke stop onderweg, Hochwald-west op de A1 |
Dat krijg je als je "om rijdt". |
Deze motor moet door de wasstraat |
De toerrijders |
Er lag nog wel wat! |
Meer sneeuw |
Geef dit nooit aan Martin! |
Etentje bij L'Alsaciene in Munster |
Andere stallingsplek i.v.m. de wekelijkse markt. |
Nog een ander type BMW |
Een van de stops onderweg |
Het diner in Obernai |
De gebruikelijke uitgifte van de begeerde T-shirts |
Ontbijt in Obernai met de nieuwe T-shirts |
Dit was een dure koffieplek! |
Zicht op de Grand Ballon |
Een stop in Orbey |
Je kunt hier ook hoog vliegen |
Alternatieve parkeerplaats in 2007 |
De gebruikelijke controle |
De senioren |
Altijd sleutelen met Alfons |
Martin werd verrast door z'n fan's |
Nog meer wheelie's |
Frans en Martin in de bocht |
Erik in de bocht |
Alfons in de bocht |
Alwin in de bocht |
Ton aan het zwaaien in de bocht |
het was weer nattig |
Wisseling van de wacht |
De gewijzigde stalling |
Niet van het sleutelen! |
Wat wordt het in 2009? |
Klein clubje deze keer |
Binnenstalling dit jaar |
Rob's bocht - Col de la Fouchy |
Zo ziet een voorband er uit in de Vogezen |
Het vertrek bij Ton |
T-shirt voor de Die Hards |
De groep van 5 |
Met Alfons erbij blijf je sleutelen |
Effe rusten in de stalling |
Alweer een nieuw T-shirt |
Het bier smaakt wel na een dagtocht |
Ontbijt is nu beneden |
De bocht van Alfons |
Wat kuipwerk schade |
Ook een kromme schijf |
Standaard plek om te lunchen |
Vaste jaarlijkse plek. |
Geen spanning? |
En wij maar koffie drinken. |
De ontwerper van de T-shirts 2011 |
Effe uitdelen |
De nieuwste! |
We willen ook nog wat eten hoor! |
De nieuwe layout |
Na gedane arbeid..... |
Kouwe handen? |
Waar blijven die anderen toch? |
Pizza's! |
Statiefoto |
Effe zoeken, waar heb ik toch die kaart? |
Met of zonder bril, we komen er wel! |
Donner Kebab |
Verplichte stop en kost! |
Effe inkopen doen op zaterdagochtend |
Meer dan 120 samen, ik bedoel geen snelheid! |
De Schlucht als middelpunt |
Last But Not Least |