Motorrijden in de Vogezen, mei/juni 2000 t/m 2011 en 2015,2016


De Vogezen

Het Franse wijngebied de Elzas met zijn pittoreske dorpjes zoals o.a. Kaysersberg, Kientzheim, Riquewihr en de bergen van de majestueuze Vogezen met zijn blauwe meren, groene valleien en zeer fraaie vergezichten zijn een eldorado voor de motorrijder pur sang. De routes gaan over smalle, goed geasfalteerde wegen die rijkelijk voorzien zijn van vele soorten bochten en ontelbare cols.
Bekend zijn: de Ballon D'Alsace 1250m, Le Grand Ballon 1424m, Hohneck 1362m, Rainkopf 1304m.

Kortom, hét motorgebied om je eigen grenzen te verkennen/verleggen.

Na gedane motorarbeid kan men nog genieten van de plaatselijke "Haute Cuisine" samen met de voortreffelijke wijnen uit deze streek, o.a.: de Riesling, Sylvaner, Gewurztraminer, Pinot Noir/Blanc, Tokay Pinot Gris en Muscat d'Alsace.

Op uitnodiging van Rob mocht ik voor het eerst mee, een lang weekendje toeren in de Vogezen in het jaar 2000.

Dit betekende op donderdags vertrekken en in de vroege uurtjes kwamen Martin en Rob me wekken met hun "open dempers". Om, vervolgens via Beuningen (Ton en Cor) en in het Limburgse stadje Thorn, John op te halen. De uiteindelijke bestemming lag in het plaatsje Münster met een fijn hotelletje. De beruchte kaas hier is erg smakelijk maar het is beslist af te raden om deze mee te nemen in je kofferset, die lucht krijg je er nooit meer uit.

Hôtel de la Cigogne***

Op 19 km afstand van Colmar aan de D 417, 18 kilometers van de Schlucht Pass, is Münster de ideale startplaats om de Elzas te verkennen.

De weergoden waren ons niet gunstig gezind in het jaar 2000. En op de terugweg was het een plensbui vanaf de Vogezen t/m de bekeuring van Martin in Holland.

Op deze tocht heb ik heel wat bij- en afgeleerd voor wat betreft het eten, motorrijden, slapen en drinken. Op deze prachtige wegen is het een lust om te rijden, het is een heel andere ervaring om je banden eens "rond" te slijten in plaats van z'n mooi vlak profiel op je achterband.

Eenmaal heeft ABS me gered, toen ik (te) hard een bocht inging en toch maar besloot dat korte zandpad in te duiken.
In ieder geval een leerzaam en een gezellig weekend dat ook in 2001 weer z'n vervolg had.

Martin had wederom een nieuw ontworpen T-shirt voor de groep. Bedankt Martin.

Nog wat wetenswaardigheden: .

  1. T-shirts met de opdruk "Vogezentour" blijken collectoritems die hoog scoren op de Armanischaal
  2. Aspirant-leden voor de nieuwe tours, moeten de rommel opruimen, motoren poetsen en drank halen
  3. Rob heeft een ZZZZZZZZwarte IIIIIItaliaanse motor gekocht, wat? geen BMW!!!!
  4. Martin wil graag wat meer blackbirdpk's, da's nou jammer, misschien in 2001. Het is dus wederom een Jap. Maar wel met 2 cylinders minder!
  5. Ton blijft z'n BMW repareren, old timer
  6. Ap kent de elementen niet, luxe poppetje
  7. Cor heeft even genoeg van de elementen, ouwe kerel
  8. John kan niks meer mankeren, heeft alles al gehad en gaat er niet meer voor.
  9. Frans heeft geen "spannings-gevoel" voor z'n achterband 
  10. Stefan "mist" het zesde zintuig, d.w.z. hij doorziet de bochten niet
  11. Wolfgang "haakte" al snel aan in de kopgroep, maar moet ook leren achteraan te rijden... 

Algemene mening van Ton in 2003

Misschien ben je al eens in de Vogezen geweest. En wellicht heb je al enige ervaring in Luxemburg, een paar bultjes in Oostenrijk of andere wat lacherig aandoende trajectjes. En misschien heb je met andere motorgorilla's meningen en ervaringen uitgewisseld. Dan heb je beslist een belangrijk ding ontdekt en dat is dat je pas echt motorrijder bent als je de ultieme VOGEZEN test hebt gedaan. Maar jij laat je natuurlijk niet zomaar testen. Je bent geen Miep die van het openbaar vervoer gebruik maakt of in je koekblik rond kart. En een bijkomend probleem is dat motorrijden in de VOGEZEN niet zo gemakkelijk is voor te stellen, het is in Nederland of Oostenrijk (niet onaardig land overigens, beste Wolfgang) nergens te beleven en een keertje  de Veluwe of het Zillertal op en neer raggen, of 280 op de snelweg (dag Martin) zijn daarbij vergeleken peanuts. Gelukkig zijn de VOGEZEN voor ons speciaal ontworpen, volledig afgestemd op onze wensen met alle smaak en passie voor het motorrijden. Het is individueel design uit Frankrijk en geeft de  zekerheid van MOTORRIJDEN wat werkelijk aan al onze hooggespannen verwachtingen beantwoordt en waar we 100% tevreden over zullen zijn  en blijven.

We staan dus nu aan het begin van een opwindend proces. Dat kan heel plezierig zijn, maar gaat ook met onzekerheid gepaard vooral als het de eerste keer is dat je met je fietsje naar de VOGEZEN mag. De biggetjes die voor de eerste keer mee mogen (hartelijk welkom Wolfgang en Stefan) zullen merken dat er grote verschillen bestaan in de manier waarop de ervaren coureur zich ten opzichte van de nieuweling gedraagt. tegen deze nieuwelingen zeg ik, stel je vragen, vertel je wensen en ideeën en de oude rotten zullen, als ze uitgelachen zijn, alle tijd voor je nemen. Je zult dan merken dat bij vooral de rijders vanaf de derde VOGEZEN generatie met hun rijke traditie het handelen zich kenmerkt door persoonlijke inzet, betrokkenheid en onverantwoordelijk gedrag.Waardoor het internationale succes van deze onderneming welhaast vanzelf voortvloeit uit ons streven om voor iedere motorrijder de beste, mooiste en meest spectaculaire motorrit in de VOGEZEN te realiseren.

Martin had op uiterst vernuftige wijze een DV-camera gemonteerd op z'n VTR en nam op een dag een gereden traject op. Het is helaas onmogelijk om dit in zijn geheel op het net te plaatsen maar hier dan toch een korte impressie van plm. 3 minuten. Klik; hier  (4,9Mb). (Plm. 11 min. download-time op 7.0 kbs!).

In 2004 had dit weer z'n vervolg.

We hadden in 2004, naast de harde kern van vorige jaren, nog drie geïnteresseerden, een buurman motorbouwer (da's handig voor onderweg met al die ouwe motoren waarmee we op stap gaan) plus een collega plakselverkoper van Rob. Frans, de bijnanooitbierdrinkerbehalvehalveliters, en Stefan, de hekkesluitervandeVogezen, gaan dit keer niet mee. Hier alvast een plaatje in Burgers Bush met een select gezelschap.

Bespreking in Burgers Bush 2004

Ook in 2005 waren we er weer.

We hadden in 2005, naast de harde kern van vorige jaren, nog twee geïnteresseerden, een wederopstapper (ik hoop dat hij wat (af)geleerd heeft t.o.v. het verleden) en Frans, de bijnanooitbierdrinkerbehalvehalveliters. Stefan, de hekkesluitervandeVogezen, slaat een jaartje over. Alvast een plaatje gemaakt in de Efteling met aanhang.

Bankzitters in de Efteling 2005

Nog wat wetenswaardigheden: in 2005 .

  1. Ap die altijd schik had met z'n moderne gummi-koe is overgestapt op het merk met de stemvorkjes.
  2. Frans heeft genoeg van zijn Japanse Tupperwaredoos op wielen en investeerde in een fiets met (2) ballen - eenApriliaRanzigSportVehicleMille
  3. Ton heeft eindelijk z'n Beierse rommel opgeruimd en ging geelglanzend op stap met twee uitlaten onder z'n buddy.
  4. Wolfgang had teveel kilo's en te weinig PK's in z'n oude GS en ruilde hem in voor een nieuwer type.

In 2006 net effe anders.

Alvast een plaatje gemaakt in de Apenheul met aanhang.

Groepsfoto in de Apenheul 2006

Wat is er nieuw dit jaar?

Het vertrek was op woensdag 31 mei en de terugkomst zondag 4 juni.

Het familie gebeuren was een helse klus om iets te vinden wat we nog niet hebben gedaan. maar het is toch gelukt. in het kader van permanente educatie is de keus op de Apenheul bij Apeldoorn gevallen en aansluitend naar het Wok restaurant Sapporo in Nijmegen. Onderstaand een samenvatting d.m.v. wat foto's en wat Video materiaal.

Ap had deze keer de DV-camera gemonteerd op z'n Yamaha en nam op een (droge) dag wat op. Het is een DVD vol en hier volgt een korte impressie van plm. 8 minuten in Mpeg formaat. Klik; hier  (75Mb). (Een snelle ADSL verbinding is wel noodzakelijk!).

In 2007 weer anders.

Hier een plaatje met een bekende Nederlander in Amsterdam.

Groepsfoto in de Albert Cuyp

Wat is er dit jaar weer te melden?

Er hebben zich weer schokkende zaken voorgedaan die vooral hun weerslag hebben op de zo zeer gewenste evenwichtige samenstelling van de groep.
Want:

Het vertrek was 6 juni om 07:30 uur vanuit Beuningen.

In 2008 geheel anders

Na een prachtige fluistertocht op de Weerribben is dit plaatje genomen bij een Wok-restaurant in Steenwijk.

Groepsfoto in Steenwijk

Het vertrek in 2008 was op 4 juni om 07:30 uur vanuit Beuningen, na de koffie!

In 2009 totaal anders

Boogschieten en Boerengolf maakte het groepsgebeuren weer reuze gezellig op 9 mei!

Boerengolf

Wat is er dit jaar weer te melden?

Er hebben zich wederom schokkende zaken voorgedaan die vooral hun weerslag hebben op de zo zeer gewenste evenwichtige samenstelling van de groep.
Want:

De "Die Hards" op onderstaand plaatje hebben de Vogezen onveilig maken van 3 t/m 7 juni

De gaaners

Het vertrek in 2009 was op 3 juni om 08:30 uur vanuit Beuningen, na de koffie!

In 2010 ietsje anders

Een dagje Den Bosch maakte het groepsgebeuren weer reuze gezellig op 8 mei! Het bestond ditmaal uit een terrasstop met BoscheBol (toch maar binnen ivm de temperatuur!), een Rondvaart op de Binnendieze, een rondleiding door de stad met gids en als afsluiting een culinair hoogtepunt in Brasserie Meprise. Ton Bedankt!
Bosche Bol eten Brasserie Meprise

Bossche Bol eten

Brasserie Meprise

Wat is er dit jaar weer te melden?

Er hebben zich wederom wat zaken voorgedaan die de evenwichtige samenstelling van de groep beinvloeden.
Want:

Helaas moest Wolfgang, vanwege het slechte weer in zijn omgeving, het laten afweten! Jammer, volgend jaar hopelijk meer geluk.

Het vertrek in 2010 was op 2 juni om 07:30 uur vanuit Beuningen, na de koffie!

Ietsje minder in 2011!

Hoezo iets minder? Het begon al met de planning, niet met Pasen, Pinksteren en Hemelvaart erbij! Het is dan veel te vol in de vogezen en dat druk onze gemiddelde snelheid behoorlijk. En zit Frans toch maar met een hand aan het stuur! Ook geen groepsgebeuren dit jaar, reden: destemeer vrije tijd hoe minder activiteit lijkt het wel. Volgend jaar beter zullen we maar zeggen.

Wat is er dan wel vermeldenswaard?

Er hebben wederom wat wijzigingen voorgedaan die de samenstelling van de groep kunnen beinvloeden.
Want:

Helaas, Thomas haakt af vanwege studie, volgend jaar beter.

Het vertrek in 2011 was geplanned op 25 mei om 07:30 uur vanuit Beuningen, na de koffie binnen! Hoezo binnen? Deze keer was het buiten, en dat kwam door ene Murphy en die hadden we niet uitgenodigd! Ton z'n BMW deed het niet, wou niet starten... ANWB erbij.. heel verhaal, vervolgens met z'n allen naar Jensen met Ton op noodstroom voor z'n "kapotte accu". Afgesproken dat hij na zou komen en wij alvast gaan rijden. Hij hoeft toch niet te tanken onderweg. In Duitsland haakt Alwin af ivm huiselijke perikelen. (Murphy nog steeds niet dood!). Verliest Sander een gedeelte van zijn bagage, enfin ook opgelost met enige vertraging. Vervolgens het geijkte liedje, reservetank-lampje en geen tankstelle in de buurt. Dus hevelen, maar dat was niet nodig want een paar vriendelijke Hollandse Oldtimers hielpen ons aan een litertje of wat ouwe benzine. Na die mooie bochten van Saales zag ik geen achtervolging meer, effe gewacht en ja daar zijn ze.. Achteraf bleek er een de motor "geparkeerd" te hebben tegen de vangrail (zachtjes). Enfin, Murphy nog steeds niet dood! Voor Col du Donon een blokkade op de D44! Vervolgens stuurt de GPS je het bos in (Grand Soldat). Dus, stukkie omrijden is noodzakelijk via de D96 en D993. En, eindelijk we bereiken Munster waar Ton (ja, ja) en Wolfgang op ons zitten te wachten. Voor bier is geen tijd meer, Food! Omkleden en eten, afspraak was 20.00u en net gehaald.

Totaal anders in 2012!

Zie hier:

Opnieuw de Vogezen in 2015!

Na 3 jaar op rij de Dolomieten onveilig te hebben gemaakt vonden gezamenlijk dat we maar weer eens de Vogezen moesten verkennen.

Wat is er nu vermeldenswaard?

Het vertrek in 2015 was geplanned op 27 mei om 08:00 uur vanuit Beuningen! Na een korte koffie-stop op het Vrijthof waar de vlaaien zo lekker smaken rijden we vervolgens naar Belgie. En helaas, ook deze keer reed ene Murphy mee zonder uitnodiging, Alwin was het slachtoffer, hij kon het niet laten om Sander een "kontje" te geven net voor een rotonde! Helaas bleek de schade dermate dat doorrijden niet haalbaar was, krom schakelmateriaal en nog wat plaatwerk. Tevens ook nog een kneuzing van zijn ego. Jammer, na overleg en enige vertraging, gingen er nog maar vijf door.

Weer de Vogezen in 2016

Na de incomplete reis van 2015 proberen we het in 2016 met de complete groep, maar dan anders!

Wat is er nu vermeldenswaard? Het verslag zal volgen.

Onderstaand de foto's van de voorgaande jaren:

Het hotel gezien vanaf de markt

De groep van het jaar 2000

Veel Ooievaarsnesten op de kerk

Uitzicht op het Hotel

het bier is besteld

Ze geloven nog in de ooievaar

 

En nog een

Lunch in Lutzelbourg

Kachelstoken verboden

Onderweg even wat eten

 

Zicht op de Grand Ballon

Grand Ballon

Op de Ski-piste

Wat opvalt is die strakblauwe lucht

met hier en daar een wolkje

Martin was even de weg kwijt en nam de skipiste

 

Panorama frisjes in mei 2000

Een blik op de omgeving

De groep van het jaar 2000

 

En nog een keer rennen om er zelf ook op te staan Alle zakken nazoeken...

Ik sta er nu zelf ook op

De sleutels weer kwijt???

 

Markt op zaterdagmorgen

Eindelijk een T-shirt

De zaterdagse markt

Het felbegeerde T-shirt "The Battle of the Twins"

 

Het Ooievaarsnest in Mûnster

Vrijthof Maastricht, koffie met vlaai in 2001

Een goed plekje

De groep van het jaar 2001

 

Een van de vele

Ondingen zijn het..

Te snel voor een goede foto

Nooit meer een regenoveral!

op het canvas naar huis lukt niet

Op zaterdagmiddag toch nog een nieuwe band

"Just on time"

Het is veiliger met twee wielen toch?

Cor in de bocht

Martin in de bocht

Cor met z'n BMW K75

Martin op z'n Honda VTR

Rob in de bocht

Ton in de bocht

Rob op z'n Aprilia Falcon

Ton op z'n BMW R1100S

Ap in de bocht

Ap op z'n BMW R1100RT

De plaatjes van 2003

Hier viel een Aprilia om

Even kijken naar de Deltavliegers

Op zacht asfalt een plankje gebruiken!

Waarheen?

gezellig plaatsje en goede koffie

Niemand neemt het kaartlezen over van Rob

Koffiestop in Ribeauvilles

Alweer die sleutels?

Mûnster

Even kijken waar we heen moeten

Nog steeds Ooievaarsnesten met jongen

Schaduw in Ribbeauvilles

Ontbijt in La CiGogne

Even een terrasje

Een stevig ontbijt heb je nodig

Het 1e diner is altijd een feest

Even wat ervaring uitwisselen

Wederom een prachtig T-shirt

Bij een meertje stoppen

BMW neemt altijd wat in reserve mee

Alfons de techneut

Een koppelingskabel gesneuveld

Het is gelukt met die Laverda

Maar de gemiddelde leeftijd groeit!

Alweer

Het rijtje wordt steeds mooier

Klaarmaken voor de dagtocht

Wat worden we weer verwend.

In 2005

Haute Cuisine 2004

Op de heenweg in 2005

Behulpzame Fransen hielpen ons met een pasje!

Col du Donon

Erg behulpzaam die Fransen

En weer reed er een door!

Frans was er snel bij.

Naar de koffie

Snel ingehaald door Frans

Het verloren schaap Alwin

Het nieuwe embleem.

Wederom wat andere motoren in 2005

Ring ding ding..

900 PK?

Muzikale Frans

Einde van de rit

Erg muzikaal die Frans(en)

En een aan de cola!

Klaar voor de rit.

La Cigogne

Klaar voor de dagelijkse tocht

Haute Cuisine 2005

Een BMW naaf is erg mooi!

Jongste aanwinst

Kijkje door de BMW-naaf van Wolfgang

Hij drukt de snelheid en de gemidd. leeftijd

Het embleem.

Vader en zoon

Het embleem van 2005

Twee generaties

Altijd weer regen in Holland

Missing!

Net op de grens weer nat

Niet meer gezien in 2007!

Hier volgen wat foto's van 2006

Rob, met de route

Eten Wokken

Rob, zijn we nog op de juiste route?

Wokken

Frans

Vrijthof

Frans rookt een sorbet

Koffiestop op het Vrijthof

Stop in Duitsland

Motor wassen

Gebruikelijke stop onderweg, Hochwald-west op de A1

Dat krijg je als je "om rijdt".

Wassen

Stefan en Alwin

Deze motor moet door de wasstraat

De toerrijders

In de sneeuw

Meer sneeuw

Er lag nog wel wat!

Meer sneeuw

Nooit iets afgeven

Eten met de groep

Geef dit nooit aan Martin!

Etentje bij L'Alsaciene in Munster

Zaterdagse stalling

En een 4-wieler.

Andere stallingsplek i.v.m. de wekelijkse markt.

Nog een ander type BMW

Onderstaand de foto's van 2007

Even de route kaart vervangen

eten in Obernai

Een van de stops onderweg

Het diner in Obernai

uitgifte t-shirts

Ontbijt in Obernai

De gebruikelijke uitgifte van de begeerde T-shirts

Ontbijt in Obernai met de nieuwe T-shirts

Grand Ballon

Zicht op de Grand Ballon

Dit was een dure koffieplek!

Zicht op de Grand Ballon

Effe rusten in Orbey

Andere sporten worden hier ook gedaan

Een stop in Orbey

Je kunt hier ook hoog vliegen

Andere parkeerplaats dit jaar

Checking

Alternatieve parkeerplaats in 2007

De gebruikelijke controle

Onderstaand de foto's van 2008

Zestig plussers

Altijd sleutelen met Alfons

De senioren

Altijd sleutelen met Alfons

uitgifte t-shirt aan Martin

van de fans

Martin werd verrast door z'n fan's

Nog meer wheelie's

bochtentechniek

bochtentecniek

Frans en Martin in de bocht

Erik in de bocht

bochtentechniek

bochtentecniek

Alfons in de bocht

Alwin in de bocht

bochtentechniek

Het was weer nat

Ton aan het zwaaien in de bocht

het was weer nattig

De nieuwe eigenaren

Alternatieve parkeerplek

Wisseling van de wacht

De gewijzigde stalling

Regenhandschoenen

Zien we niet meer terug

Niet van het sleutelen!

Wat wordt het in 2009?

Onderstaand de foto's van 2009

maar 5 motoren

Garage La Cicogne

Klein clubje deze keer

Binnenstalling dit jaar

Rob's bocht

Een voorband

Rob's bocht - Col de la Fouchy

Zo ziet een voorband er uit in de Vogezen

Vertrek bij Ton

Nieuw T-shirt

Het vertrek bij Ton

T-shirt voor de Die Hards

Groep van 5

Sleutelen

De groep van 5

Met Alfons erbij blijf je sleutelen

Onderstaand de foto's van 2010

In de stalling

Nieuw shirt

Effe rusten in de stalling

Alweer een nieuw T-shirt

Aan het einde v/d dagtocht

Beneden ontbijten

Het bier smaakt wel na een dagtocht

Ontbijt is nu beneden

Alfons bocht

Kuipwerk eraf

De bocht van Alfons

Wat kuipwerk schade

Kromme schijf

Standaard plek

Ook een kromme schijf

Standaard plek om te lunchen

Goulash Eten

Vaste jaarlijkse plek.

Onderstaand de foto's van 2011

Anwb aktief

Geen spanning?

Geen spanning?

En wij maar koffie drinken.

De ontwerper v/d T-shirts 2011

Effe uitdelen

De ontwerper van de T-shirts 2011

Effe uitdelen

T-shirt 2011

Wolfgang

De nieuwste!

We willen ook nog wat eten hoor!

Ontbijt

Allen

De nieuwe layout

Na gedane arbeid.....

Berg

3 Bier

Kouwe handen?

Waar blijven die anderen toch?

Pizza

Familie

Pizza's!

Statiefoto

Kaartlezen

Kaartlezer

Effe zoeken, waar heb ik toch die kaart?

Met of zonder bril, we komen er wel!

Kebab

Kruth

Donner Kebab

Verplichte stop en kost!

Zaterdag Marktdag

Oudjes

Effe inkopen doen op zaterdagochtend

Meer dan 120 samen, ik bedoel geen snelheid!

Col

Easy ryder

De Schlucht als middelpunt

Last But Not Least


BACK

E-MAIL

ENGLISH

Gratis tellen en statistieken voor uw website op www.motigo.com