Het Fietserpad,juni 2001

kaartje van Nederland574 Km Fietsplezier, van de Limburgse heuvels naar het Groningse wad.

Eind juni hebben wij het gehele Fietserpad gereden, een unieke route om Nederland van zuid naar noord per fiets te doorkruisen. Het fietserpad voert je door een gevarieerd landschap van de Limburgse heuvels, het Maasdal, de Gelderse Poort , de Achterhoek, Twente, Drenthe en het Groningse platteland.
Bijgaand een verslag van onze bevindingen van deze 10-daagse tocht, e.e.a is verdeeld in een aantal etappes,  Withuis - Thorn, Overnachtingsadres: Hostellerie La Ville Blanche.Thorn - Arcen, Overnachting in: De Maasparel.Arcen - Millingen, Overnachting in de Ooypolder: Huiskamercafe Oortjeshekken.Millingen - Silvolde, Overnachting in: Herberg Jan.Silvolde - Eibergen, Overnachting in: De Greune Weide.Eibergen - Ootmarsum, Overnachting in: Hotel v/d Maas.Ootmarsum - Anderen, Overnachting in: Auberge St. Hubert.Anderen - Pieterburen, Overnachting in Kloosterburen: Hotel Het Klooster.

Route correcties

De voorbereidingen

In het najaar van 2000 twee Gazelle fietsen type Medeo ALU aangeschaft, tevens een tweetal fietstassen en een voordrager met bijbehorende tassen (Fastrider).
Deze reis is door ons in februari geboekt bij de Fietsvakantiewinkel te Woerden. wij kozen de Pakketreis: 701003 etappe 1 + 2, aantal dagen is 10, met halfpension.

De heenreis

De voorafgaande dag nog even het benodigde treinkaartje en bijbehorende fietskaart aangeschaft en de volgende dag. hup, alles op de fietsen geladen en richting station Elst, op naar de eerste hotel-overnachting in Hotel Le Bonheur te Eijsden. Ondanks alle voorbereidingen schiet na plm. 1 km in Elst gelijk al een moertje los van de voordrager, maar dit is eenvoudig te herstellen, eigenlijk zijn de boutjes te kort, zie later.
Het is nu zondag 24 juni en we willen de trein pakken vanTrein naar Eijsden 14.05u naar Nijmegen, de NS laat weer eens steekje vallen met een vertraging van 8 minuten en we missen hierdoor in Nijmegen net de aansluiting naar Venlo, vervolgens moeten we 1 uur wachten tot 15.17u.Het is gelukkig prachtig weer.Machinisten-uitzichtNa een uur in Nijmegen gezeten te hebben liep alles verder gesmeerd. In Roermond overstappen op de trein naar Maastricht en daarna weer de trein naar Eijsden.Naar Eijsden zaten we in een voor ons onbekende trein met een Franstalige machinist en conducteur. Nog even een foto gemaakt van dit oude interieur en het doorkijkje naar voren op de rails, de trein rijdt hier overigens links.

Hotel Le Bonheur ligt dicht bij het station en we zitten om 17.30u aan het Affligenbier (een zoet biertje) want het is erg benauwd nu. De fietsen konden we achterin de tuin stallen, vastgeketend aan een Container. Walther (de hoteleigenaar) had een "slechte" mededeling voor ons "de kok was bevallen", hierdoor was het niet mogelijk om bij hem te dineren. Hij wees ons door naar "Herberg De Schollevaer" aan de Maas. Achteraf bleek dat de kok dus zijn vrouw was en hij 6 dagen geleden vader is geworden van een gezonde dochter Kim.

Hotel Le BonheurHet eten was hier overigens uitstekend, wij kozen een Carpaccio van zalm als voorgerecht en een Steak Schollevaer/Botervis met als toetje een carpaccio van Mango met roomijs en room en een walnotentaart. Het was een voortreffelijk diner met koffie toe. Nog even een wandelingetje gemaakt langs de Maas, naar het kasteel van Eysden en toen weer terug naar Le Bonheur. Het is goed slapen hier en het zijn prima bedden. We hadden het ontbijt om 08.00u afgesproken (we waren de enige gasten op dat moment), en om plm. 08.05 verontschuldigde Walther zich, hij moest nog even wennen aan het vaderschap.

Na een goed ontbijt op naar Thorn.

Withuis - Thorn

Eerst naar de grens gefietst,Withuis, dit even vastgelegd op de gevoelige plaat, en rijden richting Mesch en Mheer. Dit is even een fikse klim hier, een hoogteverschil overbruggen van ruim 100 meter! en dat voor Nederland.GrensovergangVervolgens richting Margraten, hier sloeg de kerktoren juist 10 gevolgd door de melodie "God save the Queen" bij de oorlogsgraven. Nu richting Valkenburg langs de Geul. We hebben zin in koffie dus wijken we even van de route af. In Houthem even bij de plaatselijke banketbakker koffie genuttigd met uiteraard het welbekende gebak en vervolgens nog wat broodjes ingeslagen voor onderweg met een paar AA-tjes. Bij het kasteel Schaloen de Geul over en zagen, tot onze verbazing, het kasteeltje waar onze dochter getrouwd is.Trouw-adres Vervolgens fietsen we langs de Geulemermolen, dit was ook nog bekend terrein (feestje gehad). Na Meersen hebben we 7km langs het Julianakanaal gereden via een erg smal paadje, heel spannend . Vervolgens bij Meers langs de Maas om vervolgens bij Roosteren de brug te nemen naar Maaseik (Belgie in) en zijn hier even van de route afgeweken om op de markt een Trappist te drinken voor 180 frankskes, het zag er hier erg gezellig uit, en het is al erg warm. Door de grootschalige ontgrinding zijn hier enorme watersportgebieden ontstaan. Hier nog even een foto genomen van een oude installatie. Vanuit Belgie zien we de Stiftkerk van het welbekende "witte"stadje Thorn al liggen.

We kwamen goed 17.00u aan in Thorn, Hotel La Ville Blanche is het overnachtingsadres en dit ziet er prima uit.Oude installatieDe fietsen werden in de garage gestald. Na de gebruikelijke douchepartij schuiven we aan voor het diner. Het diner was ook hier van uitstekende kwaliteit, Forel op een bedje van gemengde salade, we hebben er een wit wijntje bij besteld (een fles Chenin Blanc, Plankenbrug Steen), hoofdgerecht Kalkoen tournedo's met Broccoli, Gebakken aardappelen en ijs toe. Na het eten nog wat gelopen en foto's gemaakt en op het terras nog wat gedronken om al het verloren vocht wat te compenseren.

Deze dag 83 km gereden. Na een goede nachtrust weer om 7.00u op voor de volgende etappe naar Arcen.

Thorn - Arcen

Kerk in ArcenOm 08.30u zitten we weer op de fiets, de tassendrager rammelt weer los op de fiets (wat dacht je van al die Maaskeien) en we gaan in Heel naar een fietsenmaker om wat langere boutjes te kopen en zodoende de tassendragers wat beter te bevestigen.LeumolenHet is een erg mooie route met uitstekend weer, bij de Maas koffie gedronken met een kruisbessenvlaai erbij. Broodjes gekocht en wederom AA-tjes als dortslessers voor onderweg. Ook nog diverse kastelen gezien hier. Bij Leumolen foto's gemaakt en we moeten hier een stukje over een ruiterpad, dat is wel even afzien met dit weer.Het is ontzettend heet. Bij de stuw van Baarlo waren er diverse schepen in de sluis aanwezig en hebben hier even staan kijken. Bij Grubbenvorst over de Romeinseweg gereden. We kiezen het veerpontje in Lottum om de Maas over te steken. Op het terras bij de Ijsvogel, net voor Arcen, een Hertog Jan biertje gepakt met een beetje Kersenlikeur (er was geen Grenadine helaas). om vervolgens Arcen in te fietsen.Veerpont LottemIn het Hotel Restaurant De Maasparel, ons overnachtings adres, eten we Mosterdsoep met prei en room. Het hoofdgerecht is Botervis met allerlei groenten en als toetje ijs. Als drankje hebben kiezen we een witte Elzas Pinot Blanc. Bea&Jan gebeld, deze zaten op de Camping Klein Vink, en hebben we vervolgens gezamenlijk aan de Maas op een terras uitgebreid van de gebruikelijke sapjes etc. genoten. Deze avond dus wat later naar bed dan anders, het was om 22.30u nog 21 graden. We hebben vandaag 65,2 km afgelegd.

Arcen - Millingen

Na een prima ontbijt stappen we om 09.15u weer op de fiets. Als we naar de lucht kijken voorspeld dit niet veel goeds, we zijn benieuwd. M'n richtinggevoel laat me nu in de steek, we rijden in de verkeerde richting (oorzaak drank?), maar al snel zitten we op de goede weg. Het weer knapt al op dus de cape's gaan af en want het is al weer aardig benauwd. We rijden nu nog veel langs de Maas, gevolgd door weilanden en bospaadjes. Alles is niet altijd even duidelijk aangegeven, soms is het even puzzelen voor de juiste interpretatie. We drinken in het centrum van Boxmeer even koffie tegenover een Bank en arriveren om 13.35u bij Plasmolen. Hier bestellen we een soepje, om vervolgens een steile klim aan te gaan richting Mookerheide. In Nijmegen even genoten van het prachtig uitzicht over de Ooypolder en hebben hierna uiteraard de Waalkade niet overgeslagen. Opnieuw een versnapering, voor die onlesbare dorst met dit weer, met als hapje een combinatie van Olijven/Feta. We zijn om 16.20u in Oortjeshekken. Het ziet er hier allemaal erg oud uit maar wel erg leuk met een uiterst vriendelijke bediening. Na wat drinken (het welkomsdrankje) en het stallen van de fietsen gaan we naar de kamer voor een verkwikkende douche. De kinderen gebeld of ze deze avond kwamen. Verrassing, ze waren er al om 18.15u en hebben vervolgens gezamenlijk de "heavy" maaltijd genuttigd. Gehaktballetjes in Tomatensaus, Bloemkool en gegratineerde aardappelen en een halve Perzik met gesmolte Danisch Blue erin. Vooraf nog een Kerrysoep uit de terrine. En als dessert een chocolade mix met room. Nog even wat koffie gedronken voordat de kinderen naar huis vertrokken. We lagen om 22.30u op bed en hebben ons vervolgens verslapen. Het is hier lekker rustig en met goede bedden.

Vandaag 77 km gereden.

Na een overheerlijk ontbijt, met alles derop en deran (hier haal je makkelijk Pieterburen mee) zijn we om 09.15u vetrokken.

Millingen - Silvolde

Ooipolder bij MillingenOp naar Silvolde, het is een prachtige en rustige route door de Millingerwaard. Het pontje bij Millingen gepakt, we moesten hier wel even wachten, deze vaart nl. om het uur, en spraken we nog "tegenliggers" die een stuk van de route in de andere richting namen op een Tandem met tent etc als bagage. Koffie gedronken bij Tolkamer, het is weer een fijne warme dag. In Hoch-Elten nog de gebruikelijk klim verwerkt en gaan dan richting 's-Heerenberg. We hebben in Gendringen de welbekende fietsbroeken gekocht want de zadels gingen we nu toch wel voelen! en zijn via Ulft naar Silvolde gereden voor de overnachting. In de dorpskern ligt Herberg Jan op de Markt. De fietsen mochten we in de avond in de Feestzaal plaatsen! Dit is pas service toch? Het diner bestaat uit groentesoep, Varkenshaasje uit de pan met krieltjes en salade met een kleine sorbet na. Na de gebruikelijke koffie met een Amaretto konden we de fietsen in de zaal plaatsen om 21.00u. We hebben vandaag 82 km gereden.

Silvolde - Eibergen

Om 07.30 opgestaan , het weer ziet er heel goed uit, en na een prima ontbijt, verzorgd door een uiterst vriendelijke dame zijn we om 08.40u vertrokken. We fietsen nu weer richting Gendringen om de route weer op te pakken.Langs een kanaalEn gaan vervolgens naar Aalten. Een prachtige tocht door de weilanden en hele smalle weggetjes langs water en leuke bospaadjes. In Aalten op een gezellig terras heerlijke koffie gedronken, we zaten precies tegenover het stadhuis. Er werden nog even twee bruidjes naar binnen geloodst voor hun Huwelijksceremonie. Ook hebben we nog even twee luchtige hemdjes gekocht, we hadden ons teveel op het "Hollandse weer" voorbereid. Daarna op naar Bredevoort, de boekenstad . Hier hebben ze ook een mooie molen, deze steekt overal bovenuit. Het is nog steeds een prachtige route langs watertjes en over bospaadjes, elke keer denk je dat het niet mooier kan, maar ze weten het wel te vinden, het is echt een mooie dagtocht. Vanwege de droogte is men op diverse plaatsen aan het sproeien, op een bepaalde plaats was de weg nat, ik zag het al aankomen en stopte tijdig maar Henny zag geen problemen en kreeg vervolgens de volle laag over zich heen. Dolle pret was het. We rijden helemaal om Winterswijk, via Kotten, Beerninkhoek en Meddo, vervolgens een stukje Duitsland, het Zwilbrocker venn en zijn om 16.10u in Eibergen, onderweg hadden we nog even wat gedronken. Het is een prima Hotel, even buiten Eibergen, De Greune Weide genaamd. We gaan nog even het dorp in om wat te drinken en boodschappen te doen, bij het plaatselijke Cafe een Hertog Jan Dubbel besteld, zonder Grenadine helaas, de eigenaar zou ervoor zorgen dat dit de "volgende" keer wel in voorraad is,  wel kregen we een stukje haring aangeboden. In het Hotel bestond het diner uit Carpaccio - Ossehaas, Parelhoensoep en een Varkenshaas in een saus, Maccaroni en Rabarber, het toetje bestond uit peer met ijs in een sausje. Het was overheerlijk en erg luxe hier. Vandaag 73km gefietst.

Eibergen - Ootmarsum

Ontbijten om 08.00u en vertrekken om 09.00u. Wederom een prachtige trip door de bossen en weiden en vervolgens over heide (Buurserzand).Buurserzand Nog wat foto's gemaakt met een bruggetje over de vennen.  Na  een (te) lange rit van 30 km zitten we eindelijk aan de koffie in Glanerbrug, terwijl we willen wegrijden, het is nu plm 12.00u, krijgen vervolgens hevig onweer met de bijbehorende buien. Het terrasscherm van Het Geveltje houdt ons gelukkig droog en we wachten maar tot het wat opklaart. Na een uurtje stappen we op met onze cape's om maar al gauw doen we deze weer af omdat het weer prima weer wordt, het nadruppelen van de bomen nemen we maar als afkoeling, en fietsen vervolgens richting Losser.Meander van de DinkelVoordat we Singraven bereiken maken we eerst nog wat foto's van de Meander van de Dinkel, de omgeving is hier erg mooi en het is de moeite waard om even van de route af te wijken om deze plaatjes vast te leggen. We komen ook nog langs het kasteel Singraven en arriveren om plm 16.00u in Ootmarsum. We zetten net op tijd de fietsen binnen want het begint opnieuw te onweren en regenen. Vanavond gaan we even een bezoekje brengen in Tubbergen, uiteraard na het douchen en eten. Het is een Kerrie/wortelsoep Kalfsrollade met krieltjes Bloemkool en salade. Een toetje van Tiramisu met ijs.

Het bruggetje

Vandaag 79 km gefietst

Ootmarsum - Anderen

1 juli om 08.45u vertrokken en het is wederom prachtig weer.Het eerste stuk gaat nog, van Ootmarsum naar Uelsen via Vasse en Hesingen maar de rest van het stukje Duitsland is een beetje saai, je kunt er nergens iets kopen/nuttigen. Bij Arkel werd je een paadje opgestuurt om vervolgens langs de "Vechte" te rijden, dit kan je maar beter niet doen. Het blijkt een onderhoudsweg te zijn voor dit riviertje, maar de plaatselijke boer had het eerste stuk geheel kapot gereden met zijn zware materiaal,Langs de Vechte lopen  verderop is de beschrijving niet geheel duidelijk en als je ook nog wat bepakking hebt (wat gebruikelijk is op deze tocht), dan kan je dit maar beter skippen. Na Grossringe en Ringe waren we wederom de goede richting kwijt, maar na enige vragen en wat extra km zagen we het Coevorden-Picardie kanaal voor ons.Ja-knikkersNa wat gebruikelijke foto's van de "Ja-knikkers" bereikten we Schoonebeek en De Katshaar en vervolgens, na 25 km,  Zweelo. Hier is er voor het eerst koffie met een bijpassend broodje Hawaii. Hierna was de tocht weer prachtig, helemaal door het bos, via Sleenerzand, langs het Elpermeer, Grollo, Witte Veen en de Gietense Boswachterij tot aan Anderen toe, wel heel veel wind tegen bij Oosterhesselen, maar in het bos merk je er gelukkig weinig van. En eindelijk, na een lange rit bereiken we Auberge St. Hubert, hier kunnen we ons even opknappen voordat we bij het diner aanschuiven, dat bestaat uit: Drentse ham salade, Parelhoen in korstdeeg met gebakken aardappelen en wortelsalade. Ijs met vruchten en slagroom. Een heerlijke maaltijd die er goed ingaat na zo'n lange tocht.

Deze dag 111,2 km gereden (dankzij een kleine inkorting onzerzijds).

Anderen - Pieterburen

We reden hier om 09.20u weg en het is al wat frisser als anders. We hebben wederom een mooie route; langs het Balloerveld, hier is een prachtig natuurbad langs het fietspad, veel over heide en gingen vervolgens langs en over de Drentsche Aa, dit kom je wel als vraag tegen in kruiswoordpuzzels.Een tweeling in GarnwerdVia Vredeveld en Westlaren langs Vijftig Buunder en het Noordlaarder bos naar Haren. Aan het Noord-Willemskanaal de chocolade opgegeten , het was een "Drentsche Urn", deze lag bij aankomst op het bed in Anderen. Bij Herberg De Blanke Hoeve even rusten en koffie met gebak besteld. Langs het Paterwolder Meer (prachtige route!) en rijden vervolgens de stad Groningen in. Hier even de Martinitoren bekeken vanaf een terras, we houden het hier snel voor gezien, weKlein straatje in Garnwerdzijn de drukte ontwent, na ruim 9 km door de stad, weer via de weilanden richting Garnwerd waar we door het "kleinste straatje van Nederland" rijden. Via Winsum, Eenrum bereiken we eindelijk Pieterburen, en hier even in het Theehuis een biertje gepakt om ons vochtgehalte weer op peil te brengen.

Het laatste stukje

En nu op naar het wad, de laatste etappe, vanaf de Ommelonderzeedijk het wad een prachtig uitzicht naar alle kanten. Na wat schapen te hebben ontweken vertrekken we naar Kloosterburen voor het gebruikelijke diner  Samen op de fotoen bijbehorende nachtrust. Hier zitten we in een voormalig klooster en het is er goed toeven, Het eten is er uitstekend, rode Paprikasoep, Lamsvlees met gekookte krieltjes, witte bonen en salade van Chinese kool, rode bessen uit eigentuin en ijs en vannille pudding. Hierna nog even een wandelingetje door de plaatselijk bekende Cloostertuin en namen later nog even een bakkie koffie met een likeurtje.

De laatste etappe 86,6km geredenAantal Km's

Route correcties

Bijgaand onze bevindingen van de routebeschrijving in de uitgave van "Het fietserpad" ISBN 90389 07435. Pieterburen

Resumerend kunnen we stellen dat:

1. de route 574 km is,
  9. je de etappe van 112km beter in twee delen kunt doen,
  10. je het stukje langs de Vechte moet skippen,
  11. dat dit verhaal nog wel tig x groter kan zijn,
  12. Nederland nog heel veel mooie routes heeft, en....
  13. als je hieromtrent vragen hebt, je ons kunt E-melen.

BACK

HOME

MAIL

Gratis tellen en statistieken voor uw website op www.motigo.com