Garmin Streetpilot 2610...en nu een Zumo 350LM
Een navigatiesysteem voor de motor en auto. En welke is dan het meest geschikt? Keuze genoeg zou je zeggen, maar het moet:
- waterdicht zijn voor op de motor
- shockproof
- goed afleesbaar in zonlicht
- goed te bevestigen
- en voeding via de accu v/d motor
Bovendien gebruik je op de motor je GPS op een andere manier dan in de auto. Op de motor wil je veelal niet van A naar B via een snelweg maar kies je voor "leuke" routes. Een goede bevestiging is ook belangrijk, het aflezen van de toerenteller/snelheidsmeter etc. moeten goed zichtbaar blijven. Vanwege deze criteria viel mijn keuze op de Garmin en een bezoekje aan Notter is m.i. een goede keuze.
De configuratie was: Garmin Streetpilot 2610 met 1Gb geheugenkaart en de "perfect pilot" uitvoering. RAM mount en een kabelaansluiting op m'm
Baehr Intercom.
Onderstaand een plaatje met de 12V aansluiting:
Ram Mount via de stuurbouten:
Kabelaansluitingen, zie ook de aansluiting naar de Intercom
Plaatje van de Baehr Hobby
Helmaansluiting Duo
Topsnelheid die de GPS aangeeft van de Yamaha FJR1300A, de teller gaf 260Km/u aan.
Mijn ervaringen zullen hieronder beschreven worden. dus kom nog eens terug!
Tijdens een lange trip (Oostenrijk) heb ik de negatieve kanten ervaren, zoals zovelen (zie forum van Notter) omtrent Piepjes en condensstreep!
Navraag in Notter leerde dat voor de piepjes een alternatieve oplossing bestaat: afplakken van de (rode) sensor.
Zie bijgaande foto's voor het condens-probleem.
Condens na een zonnige rit
En precies in het zichtveld
Verder nog twee opmerkingen:
- Als je een Hotel hebt gevonden via de GPS in het hoogseizoen dan weet je niet of er nog kamers vrij zijn,
- Hetzelfde geldt voor Benzine, het tankstation is snel gevonden maar of die open is.... ;-))
Verder een prachtig hulpmiddel, ik kan al niet meer zonder...
En nu de Zumo....350LM, aangeschaft begin 2014
Na wat rondneuzen op internet toch maar weer voor een Garmin gekozen aangezien er maar weinig alternatieven zijn.
De keuze viel al gauw op de 350Lm omdat deze al een tijdje op de markt was en derhalve prijstechnisch aanvaardbaar.
Maar ja, als je deze in je bezit hebt komen de problemen vanzelf:
- Mapsource wordt afgeraden dus Basecamp - software installatie ellende! Opgelost ism Garmin Europe
- Geluid te zacht door kabelaansluiting met Baehr Intercom, geluid versterkt via Hexadecimaal te wijzigen hielp niet. Dus versterker ertussen!
- Geluidaansluiting is 2,5mm ipv streetpilot 3,5mm! verloopstekker werd aanbevolen maar is erg onhandig. Via de versterker is dit opgelost.
- Uitgebreide kabelboom wordt meegeleverd en het blijkt dat via de omvormer 5 Volt naar de Garmin gaat! M.a.w. De hele rattaplan moet je ergens wegwerken en
dan blijft het probleem dat de steun op de motor blijft. Onaanvaardbaar! Alternatief:
een permanente aansluiting maken waardoor via de (BMW) din-plug 5 volt wordt geleverd.
- M'n druppellader gaat dus naar een andere contactdoos onder het zadel.
- Ben nu in staat om de houder inclusief de garmin te verwijderen als ik de motor parkeer.
- Autozoom werkt niet (helaas) zoals de 2610, dwz je "ziet" iets meer dan de weg waarop je rijdt.
En nu de positieve kanten!
- Het ding is Beresnel, in vergelijking met m'n 2610, aanzetten en hup de satelieten heeft hij al.
- Zelfs in tunnels rij je gewoon verder, alleen de snelheid past hij niet aan.
- Er zit een accu in, weliswaar nog niet geprobeerd hoelang deze het volhoudt, maar een pluspunt.
- Kan op BlueTooth, dus wie weet komt er nog eens 2 helmsetjes....
- Lifetime update 4 x per jaar. Alhoewel je het bij Garmin nooit weet....
- Verschillende profielen in te stellen, o.a Motor of Auto
bijgaand wat plaatjes, hoe mijn oplossing er uitziet.
De Zumo 350LM op de FJR1300A
Met geluidskabel aangesloten
Permanente 5 volt
Compleet met Ram-mount
De geluidversterker onder het zadel
De belachelijke kabeltros (orgineel)
En nu, Mei 2018, wederom problemen, de Zumo 350LM laadt niet bij op de motor
Na diverse Forums te hebben bekeken omtrent dit bekende probleem! Heb ik e.e.a. nagemeten: 5,31 volt werd geleverd aan te contactpunten maar opladen ho maar.
Alles schoongemaakt, Vaseline gebruikt, niets hielp dus. Kontakt met Waypoint via mail en besloten de Zumo te laten nakijken in Notter.
Wat bleek: geheel dood op de contactpunten! Niet te repareren (door Waypoint/Garmin)!
Dus wederom een slechte ervaring met Garmin, is er een alternatief?
Gelukkig werk de zumo nog perfect voor motor/auto en fiets. Dus besloten de kabel te verwijderen en wederom de 12 volt aansluiting te gebruiken met een Usb lader met Din-aansluiting.
Ik zal nog nadenken om de Rammount te verzieken voor een permanente aansluiting via USB tijden het rijden. Nadeel zal zijn dat dit niet waterdicht is.
Maar goed, ben toch een mooi weer rijder.....
Mocht je meer details willen weten, via een e-mailtje is dit mogelijk.